Kinderverhaaltje: Het raadselachtige eiland met Daan (door een geduldige tuinier)



Terug naar het overzicht met kinderverhaaltjes

**Het raadselachtige eiland met Daan**

Daan was een jongen van twaalf jaar. Hij had een dapper hart, maar soms was hij ook verward. Vooral als hij niet wist wat hij moest doen. Daan had een fysieke handicap aan zijn rechterarm. Hij kon zijn hand niet goed gebruiken, maar dat weerhield hem er niet van om sportief te zijn. Hij hield van rennen en fietsen, en hij was een fervent gamer. In de wereld van games voelde hij zich vrij en sterk.

Op een dag zat Daan achter zijn computer. Hij speelde een nieuw spel dat zich afspeelde op een mysterieus eiland. Het eiland was vol geheimen en raadsels. Terwijl hij speelde, voelde hij de spanning stijgen. De graphics waren prachtig en het verhaal boeiend. Plotseling verscheen er een boodschap op het scherm: "Wie het raadsel oplost, kan het eiland bezoeken."

Daan's ogen glinsterden van opwinding. Wat als dit echt was? Wat als hij naar dat eiland kon gaan? Hij besloot om alles te doen wat nodig was om het raadsel op te lossen.

De volgende dag ging Daan naar school, maar zijn gedachten waren bij het spel. Tijdens de pauze vertelde hij aan zijn vrienden over het eiland en het raadsel. "Wat als we samen gaan?" stelde één van hen voor.

Daan schudde zijn hoofd. "Nee, ik moet dit alleen doen," zei hij vastberaden.

Na school ging Daan naar huis en begon te puzzelen over de aanwijzingen in het spel. Het eerste raadsel ging over een verborgen grot die alleen zichtbaar was bij volle maan. Daan dacht na over hoe hij deze grot kon vinden in de echte wereld.

Die nacht keek Daan naar de maan vanuit zijn slaapkamerraam. Het licht scheen helder en verlichtte de tuin beneden hem. Plotseling kreeg hij een idee: misschien kon hij met zijn fiets naar het strand gaan! Daar zou de maan beter zichtbaar zijn.

De volgende avond pakte Daan zijn fiets en reed naar het strand. De lucht was helder en vol sterren, en de maan straalde fel boven hem uit. Terwijl hij langs de kust fietste, zag hij iets glinsteren in het zand.

Daan stopte en stapte af om dichterbij te kijken. Het bleek een oude kaart te zijn! Zijn hart klopte sneller toen hij zag dat er een X op stond gemarkeerd met "Hier ligt de grot." Dit moest wel de grot uit het spel zijn!

Met de kaart in hand begon Daan te zoeken naar de grot die op de kaart stond aangegeven. Na enige tijd vond hij eindelijk een opening tussen twee grote rotsen aan de rand van het strand.

De ingang van de grot was donker en spannend tegelijk, maar Daan voelde zich dapper genoeg om naar binnen te gaan. Met elke stap die hij zette, hoorde hij vreemde geluiden echoën door de gangen van de grot.

Na enkele minuten lopen kwam Daan in een grote ruimte terecht waar allemaal oude symbolen op de muren stonden geschilderd. In het midden stond een stenen tafel met daarop een puzzelstukje dat leek op iets uit zijn spel.

Daan wist dat dit belangrijk was voor het oplossen van het raadsel! Maar hoe moest hij dit puzzelstukje gebruiken? Hij bestudeerde alle symbolen rondom hem zorgvuldig en merkte dat sommige symbolen overeenkwamen met die in zijn game.

Met veel geduld begon Daan verschillende combinaties uit te proberen door op bepaalde plekken tegen de muur te duwen of te trekken aan touwen die aan het plafond hingen.

Na wat voelde als uren werken, hoorde Daan plotseling een klik! De muur naast hem gleed open en onthulde nog meer puzzelstukken! Dit moest wel betekenen dat hij goed bezig was!

Daan verzamelde alle puzzelstukken die nu zichtbaar waren geworden en legde ze zorgvuldig op tafel neer zoals ze in zijn game stonden afgebeeld.

Toen alles op zijn plaats lag, begon er licht uit de stenen tafel te stralen! Het licht vulde de grot met kleuren die dansten tegen de muren.

Plotseling verscheen er voor hem een hologram van een oude man met lange baard die sprak: "Je hebt moed getoond door deze reis alleen te maken." Zijn stem klonk diep en wijs.

"Wat moet ik nu doen?" vroeg Daan nieuwsgierig.

"Je moet kiezen," zei de man terwijl beelden van verschillende avonturen voorbij flitsten: schatten zoeken, draken bestrijden of zelfs terugkeren naar je eigen wereld via je computer."

Daan dacht na over wat hem gelukkig maakte in games: avontuur! Maar ook vrijheid om zelf keuzes te maken zonder hulp van anderen vanwege zijn handicap.

"Ik kies voor avontuur!" zei Daan vastberaden.

De hologram glimlachte en knikte goedkeurend: "Dan is jouw avontuur begonnen." Met die woorden verdween alles om hem heen in lichtflitsen totdat alles zwart werd…

Toen Daan weer bijkwam, lag hij weer in bed met zijn laptop open naast zich. Was dit allemaal echt gebeurd? Of had hij gewoon gedroomd?

Hij keek naar het scherm waar nog steeds dezelfde oude kaart stond afgebeeld die hem had geleid naar deze mysterieuze plek… En daar besefte Daan iets belangrijks: soms is avontuur dichterbij dan je denkt; je hoeft alleen maar dapper genoeg te zijn om ervoor te kiezen!

En zo eindigde deze bijzondere nacht voor Daan; vol vragen maar ook vol nieuwe dromen over wat nog komen zou…

Terug naar het overzicht met kinderverhaaltjes